با سیستم عامل پلاسما موبایل بیشتر آشنا شوید

[ad_1]

در حالی که اسمارت‌فون‌های مجهز به سیستم عامل اوبونتو با شیب ملایمی در بازار ارائه می‌شوند و اوبونتوفون سهم کمی از بازار را در دست دارد، از سویی دیگر به گوش می‌رسد که تلاش‌هایی برای ایجاد گوشی‌هایی با یک لینوکس تمام عیار در راه است.

اما اجازه دهید توضیحی مختصر در مورد KDE و Plasma ارائه کنیم. KDE یکی از محبوب‌ترین محیط‌های دسکتاپ لینوکس است که اخیرا ۲۰ سالگی خودش را جشن گرفت و پلاسما نام رابط گرافیکی است که تحت دسکتاپ KDE اجرا می‌شود.

آیا پلاسما موبایل جایگزینی برای اندروید خواهد بود؟

بازار گوشی‌ها به‌شدت نیازمند سه بازیگر است، سیستم عامل‌های مختلفی درصدد برآمدند تا نقش بازیگر سوم را داشته باشند. از سیستم عامل ویندوزفون، بلک‌بری و اوبونتوفون گرفته تا جولا و سیلفیش؛ هیچ‌کدام نتوانستند نقش بازیگر سوم و مهم را در بازار ایفا کنند.

ایجاد پلتفرمی صرفا با سازوکار موبایلی و برای ارائه به بازار با حجم بالای تولید انبوه، کاری بیهوده است؛ چرا که اندروید و آی‌او‌اس سیستم عامل‌های غالب بازار هستند و کاربران گوشی‌هایی با این دو سیستم عامل، با اکوسیستمی از برنامه‌های بالغ روبرو می‌شوند که روی این دو پلتفرم قابل اجرا هستند . اما به نظر می‌رسد پلاسما موبایل رویکردی متفاوت داشته باشد. دیدگاه گروه پلاسما موبایل، ایجاد گوشی‌هایی هوشمند است که عملکردی مانند آنچه در پی‌سی می‌بینیم داشته باشند. هدف، ایجاد رابط کاربری واقعا قابل تنظیم و امنیت بالای حریم خصوصی کاربران است.

چشم انداز گروه KDE به این ترتیب است:

پلاسما موبایل قصد دارد به یک سیستم‌ نرم‌افزاری کامل برای دستگاه‌های موبایل تبدیل شود. این پلتفرم طراحی شده است تا کاربران با به دست گرفتن کنترل کامل اطلاعات و ارتباطات، امنیت بالای حریم خصوصی را تجربه کنند. پلاسما موبایل رویکردی عمل‌گرایانه دارد و سطح وسیعی از نرم‌افزار‌ها را پوشش می‌دهد و این امکان را به کاربر خواهد داد تا بتواند نرم‌افزارها و خدمات مورد نظرش را انتخاب کند. این امر تجربه‌ای بدون دردسر برای کاربر، در دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. پلاسما موبایل استاندارد‌های متن باز را پیاده‌سازی می‌کند و قصد دارد با شفاف‌سازی فرایند‌ها با مشارکت بالایی از جامعه کاربری، آن را توسعه دهد.

مانند اندروید، پلاسما موبایل قصد دارد رامی ارائه دهد که قابل فلش شدن روی دستگاه‌های اندرویدی باشد. حتی قابلیت بوت دوگانه با اندروید را داشته باشد و قادر به اجرا در دستگاه‌های ARM و دستگاه‌های مبتنی بر اینتل باشد. پلاسما موبایل نرم‌افزارها‌یی نظیر: KWin ،Wayland ،Voicecall ،Ofono ،Telepathy ،Pulseaudio و libhybris را که در نسخه دسکتاپ در مخازن لینوکس قرار دارند، به نسخه موبایلی خود اضافه کرد.

تعدد زیاد برنامه‌ها

گوشی‌های هوشمند قوی، نیاز به برنامه‌های توسعه محور دارند، توسعه‌دهندگان از طریق موبایل‌های KDE می‌خواهند مطمئن شوند که شما می‌توانید به مجموعه‌ای از برنامه‌های بومی پلاسما دسترسی پیدا کنید. مضاف بر اینکه دسترسی و نصب اپلیکیشن‌های اوبونتو فون، سیلفیش، نمو و اپلیکیشن‌های وب محور برای کاربران، در برنامه‌ گروه KDE قرار دارد.

موضوع به اینجا ختم نمی‌شود؛ برای تجربه استفاده از گوشی‌های پلاسما فون به‌مانند یک PC، کاربر می‌تواند برنامه‌های مبتنی بر QT ،GTK و X11 را همانند آنچه در کامپیوتر و لپ‌تاپ روی توزیع‌های لینوکس نصب می‌کند، در چنین اسمارت فون‌ها‌یی نصب کند!

سیستم‌ عامل پلاسما روی چه دستگاه‌هایی قابل نصب است

در حال حاضر پلاسما موبایل از دستگاه‌هایی مانند Nexus 5، OnePlus One و دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کند. برای جزییات بیشتر می‌توانید به سایت رسمی پلاسما موبایل مراجعه کنید.

ویژگی‌های پلاسما موبایل را می‌توانید در قالب ویدیوی زیر تماشا کنید.

دانلود ویدیو

به نظر شما پلاسما موبایل می‌تواند نقش بازیگر سوم را در بازار اسمارت فون‌ها داشته باشد؟

[ad_2]

منبع