بررسی اندروید 7 نوقا

[ad_1]

مدتی است که از انتشار رسمی نوقا، هفتمین نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید می‌گذرد. اگرچه اندروید نوقا همانند اندروید آبنبات چوبی با تغییرات بزرگی در طراحی و ظاهر همراه نیست، با این حال در این نسخه نیز شاهد بهبودهای زیادی نسبت به اندروید مارشمالو هستیم. این بهبود‌ها شامل اضافه شدن قابلیت‌های متعدد در بخش‌های مختلف از جمله منوی تنظیمات، اعلان‌ها، چندوظیفگی و تغییراتی در پشت صحنه‌ی سیستم عامل اندروید است. همه‌ی این موارد در مجموع نوید یک تجربه‌ی لذت‌بخش را به کاربران دستگاه‌های اندرویدی می‌دهد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی قابلیت‌ها و تغییراتی بپردازیم که به موجب آپدیت نوقا به سیستم عامل اندروید اضافه شده‌اند.

چندوظیفگی

گوگل بالاخره پس از مدت‌ها قابلیت مورد انتظار پشتیبانی از Split-Screen را با بروزرسانی اندروید نوقا به سیستم عامل محبوب خود اضافه کرد. سامسونگ، اپل و دستگاه‌های ویندوزی مدت‌ها است که از چنین قابلیتی بهره می‌برند و اکنون قابل دست به کار شده و نسخه‌ی اختصاصی خود از این قابلیت را در سطح سیستمی به اندروید اضافه کرده و امیدوار است که اپلیکیشن‌ها به خوبی از آن پشتیبانی کنند. قابلیت تقسیم صفحه در اندروید نوقا صرفا با تبلت‌ها سازگار نیست و بر روی گوشی‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

برای بهره‌گیری از قابلیت تقسیم صفحه کافی است تا کلید مربعی Overview را در نوار ناوبری دستگاه خود نگه دارید، در این حالت بسته به آنکه به صورت عمودی یا افقی از دستگاه استفاده کنید، پنجره‌ی اصلی به بالا یا سمت چپ منتقل می‌شود و در فضای باقی‌مانده، صفحه‌ی نام‌آشنای چندوظیفگی برای به نمایش درآوردن اپلیکیشن‌های در حال اجرا، ظاهر می‌شود، در این صفحه می‌توانید اپلیکشنی را از این لیست برای اجرا در نیمه‌ی دیگر صفحه انتخاب کنید یا با زدن کلید هوم، چیز دیگری را اجرا کنید. پس از انتخاب اپ‌های مورد نظر، امکان تغییر سایز پنجره‌ی آنها نیز فراهم شده است.

چندوظیفگی/

همانند تمام سیستم‌های تقسیم صفحه در پلتفرم‌های موبایل، عادت کردن به نمونه‌ی موجود در اندروید نوقا نیز مستلزم گذر زمان است. گوگل بر روی کاغذ امکان درگ و دراپ کردن متن یا تصویر را از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر، اضافه کرده است، اما براساس تجربه‌‌ای که از بهره‌گیری از این قابلیت داشتیم، عملکرد آن چندان قابل اتکا نبود. برخی از اپلیکیشن‌ها کماکان به طور کامل با قابلیت Split-Screen سازگار نیستند، البته نمونه‌هایی که به دست توسعه‌دهندگان گوگل توسعه داده شده‌اند عملکرد مناسبی را از این جهت از خود به نمایش می‌گذارند، به عنوان مثال مرورگر کروم قابلیتی موسوم به “Move to other window” دارد که به موجب آن می‌توان تبی را به صفحه‌ی مقابل انتقال داد. در حالت کلی می‌توان Split-Screen را قابلیتی دانست که بیشترین کاربرد را در تبلتی مانند Pixel C گوگل خواهد داشت و درجه‌‌ی اهمیت و سطح کارایی آن در گوشی‌های هوشمند پایین‌تر است.

اما تغییر جزئی و بسیار کارامدی که اندروید نوقا در بخش چندوظیفگی به خود دیده، سوئیچ سریع بین دو اپلیکیشنی است که اخیرا استفاده‌ شده‌اند. انجام این کار به سادگی و از طریق دابل تپ کلید مربعی Overview صورت می‌گیرد. گوگل تعداد اپ‌هایی را که در صفحهی چندوظیفگی به نمایش درمی‌آیند، کاهش داده و کلیدی را نیز با نام “clear all” برای خروج یکجا از اپلیکیشن‌های در حال اجرا، به بخش بالای این صفحه اضافه کرده است.

اعلان‌ها

گوگل در کنار چندوظیفگی، بخش اعلان‌ها را نیز در اندروید نوقا مورد بازنگری قرار داده و تغییراتی را به رابط آن اعمال کرده است. سرانجام در نسخه‌ی هفتم از سیستم عامل محبوب گوگل شاهد اضافه شدن سیستمی امکان پاسخ‌دهی سریع به پیغام‌ها از داخل اعلان آنها، هستیم. بنابراین اکنون در هنگام دریافت یک پیغام، با درگ کردن کارت مربوط به این پیغام در بخش اعلان‌ها، به سمت پایین، به صورت مستقیم و بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن مرتبط، قادر به پاسخگویی به آن هستید.

نوتیفیکیشن/

علاوه‌بر مورد یاد شده، ظاهر اعلان‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده است. در اندروید نوقا، اعلان‌ها دیگر کارت‌هایی جدا از هم نبوده و بر روی یکدیگر قرار دارند، ضمن آنکه کل عرض صفحه را نیز فرا گرفته‌اند. تغییر دیگری که به چشم می‌خورد، این است که اکنون مجموعه‌ی اعلان‌های هر اپ در داخل یک کارت جمع شده‌اند، برای دسترسی به این اعلان‌ها کافی است تا بر روی کارت، به سمت پایین درگ کنید. برای دسترسی به تنظیمات اعلان هر اپلیکیشن، کافی است تا از سمت چپ یا راست کارت سوایپ کوتاه کنید یا انگشت خود را بر روی کارت مرتبط با اپ نگه دارید. همانند نسخه‌‌های گذشته‌ی اندروید، در نسخه‌ی هفتم نیز برای حذف اعلان‌ها، کافی است تا آنها را سوایپ کنید.

از جمله‌ی تغییرات دیگری که در بخش اعلان اندروید نوقا مشاهده می‌شود، اضافه شدن پنل تنظیمات سریع به قسمت بالای بخش اعلان است. بنابراین اکنون ردیفی از کلیدهایی که بیشترین استفاده را از آنها دارید، به قسمت بالای اعلان‌ها اضافه شده است که همواره در هنگام سوایپ کردن از لبه‌ی بالای نمایشگر به سمت پایین، در دسترس شما خواهند بود. گوگل پس از مدت‌ها امکان تغییر ترتیب و شخصی‌سازی دکمه‌ها و صفحه‌بندی را نیز در بخش تنظیمات سریع فراهم کرده است. در اندروید نوقا بر خلاف گذشته با تپ کردن بر روی کلیدهای تنظیمات سریع، صرفا کلید مورد نظر فعال یا غیر فعال نمی‌شود، بلکه حین تپ کردن، پنجره‌ی جدیدی ظاهر می‌شود که در داخل آن اطلاعات و تنظیمات بیشتری به نمایش درمی‌آید.

منوی تنظیمات جدید

اپلیکیشن تنظیمات در اندروید نوقا، از لحاظ طراحی مورد بازنگری قرار گرفته است و اکنون شاهد دو تغییر مهم در آن هستیم، مورد اول اضافه شدن منوی همبرگری برای دسترسی ساده‌تر و سریع‌تر به بخش‌های مختلف بوده و دیگری نمایش اطلاعات مرتبه‌ی بالاتر زیر هر یک از عناوین موجود در اپلیکیشن تنظیمات است. منوی همبرگری جدید، مکانیزمی مشابهی با آنچه دارد که در اپلیکیشن‌های دیگر گوگل تجربه‌ کرده‌اید. شما می‌توانید در صورت نیاز از طریق سوایپ کردن لبه‌ی سمت چپ نمایشگر به بخش‌های مختلف تنظیمات دسترسی داشته باشید.

منوی تنظیمات اندروید نوقا

در منوی تنظیمات جدید، اطلاعات ضروری هر یک از بخش‌های تنظیمات، در صفحه‌ی اصلی و در زیر بخش مربوطه به نمایش در می‌آید. اطلاعات یاد شده شامل مواردی همچون تعداد اپ‌های نصب شده، شبکه‌ی وای‌‌فای یا دستگاه بلوتوثی که گوشی به آنها متصل شده، فضای ذخیره‌سازی استفاده شده و مدت زمان پیش‌بینی شده برای عمری باتری است. در قسمت بالای منوی تنظیمات بخش جدیدی موسوم به Suggestions اضافه شده است که در داخل آن پیشنهادهایی از قبیل استفاده از جستجوی صوتی، اضافه کردن اثر انگشت جدید و تغییر تصویر پس‌زمینه به کاربر داده می‌شود. شما می‌توانید با تپ کردن منوی Overview، تمام این پیشنهادها را حذف کنید.

زمانی که قابلیت‌های مختلفی مانند حالت پرواز یا Do Not Disturb را فعال می‌کنید، به صورت مداوم یک یادآور در بخش بالای منوی تنظیمات به نمایش درمی‌آید که امکان غیرفعال کردن این یادآور نیز وجود دارد. فایل منیجر داخلی اندروید نوقا نیز که از طریق بخش Storage > Explore قابل دسترسی است، نسبت به مارشمالو دچار تغییراتی شده و اکنون در آن خبری از آیکون‌های بزرگ نیست. در اندروید نوقا زمانی که وارد صفحه‌ی App Info می‌شوید، قادر به تشخیص این موضوع خواهید بود که چه اپ‌هایی از گوگل پلی دانلود شده و چه اپ‌هایی Side-Load شده‌اند. صداها و اعلان‌ها نیز اکنون در منوی تنظیمات بخش‌های مجزا و مختص خود را دارند.

تغییرات جزئی

تغییرات جزئی اندروید نوقا

کیبورد جدید گوگل اکنون از تم پشتیبانی می‌کند و می‌توان با رنگ‌های مختلف یا حتی عکس آن را شخصی‌سازی کرد. اموجی‌های بیشتر با امکان پشتیبانی از چندین رنگ پوست، اضافه شده است. قابلیتی موسوم به Data Saver اضافه شده است که به کاربر امکان محدودسازی فعالیت اپلیکیشن‌ها را در حالت بهره‌گیری از اتصال داده، می‌دهد. نرم‌افزار دوربین نیز تغییراتی را به خود دیده است و اکنون در محیط دوربین، با پیچاندن گوشی همانند یک پیچ‌گوشتی، می‌توان بین دوربین جلو و عقب سوئیچ کرد.

تغییرات پشت پرده

بسیاری از قابلیت‌های جدید نوقا، شامل تغییرات پشت پرده و سیستمی مانند کامپایلر JIT برای اپ‌های ART و پشتیبانی از Vulkan API برای گرافیک سه‌بعدی است. مورد اول موجب بهبودهایی در عملکرد سیستم عامل است و مورد دوم باعث بهبود ظاهر بازی‌های اندرویدی است. گوگل در این نسخه از اندروید، امینت روند مدیریت فایل‌های مدیا را افزایش داده، رمزگذاری مبتنی بر فایل را اضافه کرده و قابلیت‌هایی را نیز برای کاربران تجاری و کسب‌وکار اضافه کرده است.

تغییرات پشت پرده اندروید نوقا

Doze که قابلیت ذخیره باتری در اندروید است و سال گذشته به همراه اندروید مارشمالو عرضه شده، دچار تغییراتی شده است. در گذشته این قابلیت، زمانی که گوشی یا تبلت شما بدون استفاده می‌ماند، وارد عمل شده و اپ‌های در حال اجرایی را که در حال استفاده نبودند، متوقف می‌کرد، اما اکنون قابلیت یاد شده، در هر زمان که نمایشگر گوشی خاموش است، فعال می‌شود.

گوگل اندروید نوقا را نیز همانند سیستم عامل کروم، به دو پارتیشن برای سیستم‌عامل مجهز کرده است. این قابلیت گوگل را قادر می‌سازد تا سیستم‌عامل کاملا جدیدی را به گوشی شما ارسال کرده و آن را بر روی پارتیشن غیر فعال نصب کند. پس از آنکه عملیات نصب با موفقیت به اتمام رسید، بعد از اولین ریبوت، نسخه‌ی جدید آغاز به کار می‌کند و نسخه‌ی قدیمی در همان پارتیشن باقی می‌ماند تا در آینده‌ با نسخه‌ی دیگری جایگزین شود. این قابلیت امکان عرضه‌ی ساده‌تر و سریع‌تر آپدیت‌های اندروید را فراهم می‌کند، البته این مورد لزوما در خصوص دستگاه‌هایی غیر از نکسوس و پیکسل، صحت ندارد.

جمع‌بندی

گوگل با نوقا قابلیت‌های جذابی را به سیستم عامل محبوب خود اضافه کرده است، مواردی که پیش از این نمونه‌های مشابه آنها را در رام‌های کاستوم، رابط‌های کاربری شرکت‌های تولیدکننده یا اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان دیگر دیده‌ایم. اما اکثر این قابلیت‌ها جزو مواردی هستند که برای کاربران حرفه‌ای جذابیت دارند و کاربران عادی عموما به دلیل پیچیده بودن چنین قابلیت‌هایی، به وجود آنها پی نخواهند برد.

شاید بهتر باشد که نوقا را آپدیتی برای طرفداران اندروید نامید، نسخه‌ی هفتم از سیستم عامل گوگل تجربه‌ی مناسبی را برای عموم کاربران گوشی‌های هوشمند به ارمغان می‌آورد، اما برای کسانی که ذهن کنجکاوی داشته و به این حوزه علاقه‌ی زیادی دارند، اندروید نوقا مملو از قابلیت‌ها و موارد جذاب است. اندروید ۷.۰ به طرز قابل توجهی پایدار است و تعداد نقص‌ها و باگ‌‌های آن بسیار کم و انگشت‌شمار است.

[ad_2]

منبع