آموزش بارگزاری دیتابیس های بزرگ و حجیم در سرویس میزبانی ابری

با توجه به پیشرفت عرصه وب، تقاضا برای استفاده از دیتابیس های حجیم توسط سیستم های مدیریت محتوا نیز افزایش چشم گیری داشته است، لذا یکی از مهمترین مشکلات کاربران پس از انتقال سرویس، وارد نمودن یا بارگزاری دیتابیس قبلی در سرویس جدید می باشد. ممکن است شما نیز بلاگ و یا انجمنی پر بازدید همراه با حجم زیادی از اطلاعات مختلف را مدیریت نموده و فکر اینکه روزی جهت انتقال سرویس هاست و یا سرور خود نیاز به انتقال و بارگزاری این حجم عظیم از اطلاعات داشته باشید موجب آزار شما شده باشد. خصوصا که در چنین مواقعی نرم افزار محبوب phpmyadmin چندان کارایی نخواهد داشت. این مشکل با اسکریپت سبک و کم حجم BigDump  حل شده است. هدف نویسنده این اسکریپت این مهم بوده است که با کمترین سطح دسترسی و امکانات و افزونه های نصب شده، کاربر به سادگی بتواند دیتابیس های حجیم خود را در mysql بارگزاری نماید.

گفتنی است SQL  مخفف Structured Query Language  زباني ساخت يافته براي پرس و جو از بانك اطلاعاتي ميباشد . با استفاده از SQL ميتوانيد داده های مورد نیاز را ذخیره، جستجو و ویرایش نمایید که این مهم قبلا توسط سیستم مدیریت محتوی سایت شما طراحی شده است و نیازی نیست تا شما اقدامی دیگر صورت دهید.

اگرچه SQL زباني تحت استاندارد ( ANSI (American National Standards Institute مي باشد اما هر بانك اطلاعاتي از نسخه دلخواه خودش استفاده مي كند بنابراين ممكن است بعضي از دستورات در يك بانك اطلاعاتي بنا به نسخه اي از اس كيو ال كه استفاده مي كند با دستورات در بانك اطلاعاتي ديگر كمي متفاوت باشد. در ادامه به آموزش و نحوه نصب و استفاده از اسکریپت بیگ دامپ برای بارگزاری دیتابیس های حجیم خواهیم پرداخت.

 

مراحل نصب اسکریپت BigDump :

1. آخرین نسخه اسکریپت مورد نظر را با مراجعه به  آدرس http://www.ozerov.de/bigdump دریافت نمایید.

2. لطفا به پنل مدیریت هاست مراجعه نموده و از طریق بخش mysql manager نسبت به ایجاد دیتابیسی همنام با دیتابیس مورد نظر، اقدام فرمایید. (اطلاعات وارد شده و اتصال به دیتابیس را برای مراحل بعد ذخیره نمایید)

3. فایل bigdump.php را با notepad باز کرده و اطلاعات دیتابیس جدید را وارد نمایید.

4. دیتابیس قدیم و اسکریپت اکسترکت شده (دریافت شده از آدرس ذکر شده در مرحله اول ) را در یک دایرکتوری از هاست مقصد آپلود نمایید.

5. در مرورگر خود به آدرس فایل bigdump.php مانند نمونه بروید: http://www.yourdomain.com/your-directory/bigdump.php

6. فایل دیتابیس قدیم را از لیست انتخاب و عملیات را شروع نمایید.

7. صبر نمایید تا عملیات تمام شود، لطفا مرورگر خود را تا انجام کامل عملیات باز نگاه دارید.

در اینجا مراحل به پایان رسیده است و دیتابیس شما با موفقیت بر روی هاست جدید بارگزاری شده است.

نکته مهم: حتما پس از انجام عملیات برای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی، فایل های  bigdump.php و ***.sql را از سرویس خود حذف نمایید.

منبع: http://www.ozerov.de/bigdump/usage/