پلی استور دستگاه های اندروید مجاز را مشخص می‌کند

[ad_1]

چندی پیش وب‌سایت اندروید پلیس در کالبدشکافی عمقی نسخه‌ی ۷.۱ اپلیکیشن پلی‌ استور به برچسبی با نام مجوز دستگاه (Device Certification) در قسمت منوی تنظیمات برخورد کرد. برچسبی که به نظر می‌رسد به‌زودی آماده‌ی استفاده خواهد شد. این برچسب به شما می‌گوید که آیا دستگاه شما مجوز استفاده از سرویس‌های گوگل دارد یا خیر. در صورتی که جواب مثبت باشد، برچسب شما مجاز (certified) خواهد بود و در غیر این صورت برچسب غیرمجاز (uncertifiedd) به دستگاهتان تعلق می‌گیرد.

از طرف دیگر این امکان را خواهید داشت که برچسب موردنظر را لمس کنید تا از چند و چون سرویس‌های موبایل گوگل باخبر شوید و همچنین در خصوص اینکه چگونه یک اپلیکیشن در ابتدا مجوز دریافت می‌کند، اطلاع یابید. البته این سرویس هنوز فعال نشده است و حتی دارندگان گوگل پیکسل نیز برچسب غیرمجاز را مشاهده می‌کنند. با اینکه مشخص کردن این برچسب به کاربران کمک می‌کند از قانونی بودن اپلیکیشن و سرویس‌های خود اطمینان حاصل کنند؛ اما بدون شک مقداری به سخت‌گیری قوانین حاکم بر سیستم‌ عامل اندروید خواهد افزود.

پیکسل گوگل

شاید با ترکیب این خبر و همچنین عرضه‌ی گوشی‌های پیکسل بتوان به این نتیجه رسید که گوگل امیدوار است کاربران از دستگاه‌های اندروید رقبای غیر همکار استفاده نکنند و با فرمول (پیکسل+پلی‌استور=آسایش) کم‌کم آن‌ها را به استفاده از گوشی‌های پیکسل و همچنین دیگر شرکای گوگل ترغیب کند؛ اما به نظر نمی‌رسد تنها وجود یک برچسب چنین تأثیراتی به دنبال داشته باشد. به هر صورت این قابلیت به‌زودی فعال و جزئیات بیشتر نیز در این خصوص مشخص خواهد شد.

این مورد همچنین می‌تواند برچسب غیر معتبر را به کمپانی‌هایی (نظیر میزو) که دور زدن روند اعتبارسنجی گوگل و امکان دانلود اپلیکیشن‌های تأیید نشده را در دستور کار دارند، الصاق کند. برای اطلاع از برچسب موردنظرُ کافی است به آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن پلی ‌استور بروید و در منوی تنظیمات، قسمت آخر مربوط به این برچسب را ببینید.

google-play-certification

دارندگان دستگاه‌های غیرمعتبر چنین پیغام دلهره‌آوری در صفحه‌ی پشتیبانی گوگل مشاهده می‌کنند:

اگر دستگاه شما غیرمعتبر است، گوگل تضمینی برای کارکرد بدون عیب اندروید روی آن ندارد.

لطفاً در نظر داشته باشید:

  • دستگاه‌های غیرمجاز ممکن است امنیت نداشته باشند.
  • دستگاه‌های غیرمجاز ممکن است به‌روزرسانی اندروید و یا اپلیکیشن‌ها را دریافت نکنند.
  • اپلیکیشن‌های گوگل روی این دستگاه‌ها مجوز لازم را ندارند و احتمالاً اپلیکیشن واقعی گوگل نیستند.
  • اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های مختلف روی دستگاه‌های غیرمجاز ممکن است به درستی کار نکنند.
  • تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات موجود روی این دستگاه‌ها ممکن است از طریق امنی صورت نگیرد.

نظر شما در این رابطه چیست؟

آیا صِرف وجود این برچسب، می‌تواند سبب روی گرداندن کاربران از کمپانی‌های غیرهمکار گوگل و تمایل به دستگاه‌های پیکسل باشد؟

[ad_2]

منبع