آیا مایکروسافت به فکر کنار گذاشتن ویندوز 10 موبایل است؟

[ad_1]

مایکروسافت در تاریخ ۸ دسامبر (۱۸ آذر) خبری بسیار خوب برای طرفداران ویندوز اعلام کرد؛ قابلیت اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن بر روی پردازنده‌های ARM. تولیدکنندگان دستگاه‌های ویندوزی به‌زودی قادر خواهند بود PC‌-ها، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های ویندوزی را به قابلیت اجرای کامل ویندوز ۱۰، منتها روی «پردازنده‌‌های مبتنی بر معماری ARM» مجهز کنند. این قابلیت، افزایش عمر باتری، کاهش اتلاف دما و دیگر مزیت‌های معماری ARM را برای نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ به ارمغان می‌آورد.

اگر این صحبت‌ها به نظرتان آشنا می‌آید، بدون شک دلیل آن تلاش‌های مایکروسافت در زمینه ویندوز RT است که از سال ۲۰۱۲ شروع شد.

ویندوز RT از همان ابتدای معرفی محکوم به نابودی بود و سرنوشتش به همین شکل رقم خورد. به موفقیت رساندن دستگاه‌هایی که مانند گجت‌های ویندوزی بودند اما قادر به اجرای اپلیکیشن‌های پرکاربرد مانند Chrome ،iTunes و Photoshop نبودند، کار ساده‌ای نبود. پروژه‌ی اجرای Windows RT در گجت‌های مایکروسافت با شکست مواجه شد و این کمپانی سال گذشته به‌صورت رسمی سیستم عامل نام‌برده را متوقف کرد.

اما قابلیت جدید، امکان اجرای بهترین برنامه‌های ویندوز ۱۰ نسخه‌ی X86 و همچنین اپلیکیشن‌های خارج از رابط کاربری مترو را به دستگاه‌های آینده‌ی مبتنی بر معماری ARM هدیه می‌دهد.

windows store

این قابلیت به خودی خود شگفت‌انگیز و تحسین‌برانگیز است. جدای از کمک به در هم شکستن مرزهای چیپ ARM در آینده، مایکروسافت فشار خود را بر اینتل جهت تولید چیپ‌هایی با مصرف کمتر در محصولات پایین‌رده و میان‌رده، افزایش خواهد داد. منتها این خبر، با وجود جذابیت نمی‌تواند بهترین خبر برای طرفداران ویندوز ۱۰ موبایل به‌حساب بیاید.

اوایل سال جاری در مصاحبه‌ای که ماری جو فولی با تری مایرسون ترتیب داده بود، از مایرسون در مورد ادامه‌ی پشتیبانی از ویندوز ۱۰ موبایل سؤال شد و اینکه با توجه به رکود بازار موبایل و سهم نزدیک به صفر مایکروسافت از این بازار، آیا توجیهی برای حمایت از ویندوز ۱۰ موبایل باقی خواهد ماند؟

Terry Myerson

پاسخ کامل مایرسون به این سؤال را با همدیگر بشنویم:

اساساً دو مورد منحصربه‌فرد در خصوص ویندوزموبایل وجود دارد؛ یکی ارتباط cellular و دیگری وجود پردازنده‌ی ARM و من فکر می‌کنم هردوی این موارد در چشم‌انداز آینده‌ی شرکت نقش خواهند داشت؛ لذا ما سرمایه‌گذاری روی cellular و ARM را ادامه خواهیم داد. البته نمی‌توانم بگویم چه نوع دستگاه‌هایی، منتها از دیدگاه من چندین دستگاه ویندوزی را که مجهز به چیپ ARM هستند و از ارتباط cellular پشتیبانی می‌کنند، در آینده خواهیم دید.

توقف سرمایه‌گذاری روی چنین مواردی سخت خواهد بود، بهتر است بگویم بسیار بسیار سخت خواهد بود که از نو شروع کنید و در مایکروسافت تعداد انگشت‌شماری از این توقف‌های کذایی را می‌توان یافت. گاهی اوقات که سرمایه‌گذاری شما روبه رشد است، راه آسانی در پیش دارید؛ منتها وقتی‌که سرمایه‌گذاری شما به دلیل استراتژی‌های به‌خصوص مانند مواردی که اکنون بحث شد، رو به افول می‌گذارد، مردم شروع به زیر سؤال بردن می‌کنند، مانند سؤالاتی که شما مطرح کردید. اما حتی میان مخاطبان شما نیز فکر نمی‌کنم شائبه‌ای در مورد اینکه پردازنده‌های ARM و ارتباط cellular در آینده تأثیرگذار خواهند بود، وجود داشته باشد.

به‌طور خلاصه مایرسون این موضوع را، که حمایت مایکروسافت از ویندوز ۱۰ موبایل جزئی از استراتژی آن‌ها است یا خیر، به چالش کشید. شرکت بر این باور است که این موضوع در زمینه‌ی موبایل به‌جایی ختم نخواهد شد؛ لذا تصمیم به سرمایه‌گذاری روی توسعه‌ی دستگاه‌های مبتنی بر ARM و ارتباط cellular گرفته است. حال که ویندوز ۱۰ به‌صورت کامل امکان اجرای روی دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM را دارد، در آینده چه انگیزه‌ای باید مایکروسافت را راغب به حمایت از ویندوز ۱۰ موبایل کند؟

windows gadgets

ویندوز ۱۰ موبایل تنها از اپلیکیشن‌های Windows Store پشتیبانی می‌کند. درحالی‌که نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ و همچنین ویندوز ۱۰ در Xbox از اپلیکیشن‌های Universal نیز پشتیبانی می‌کنند؛ منتها هدف اصلی این سیستم‌های عامل‌، اجرای اپلیکیشن‌های موبایل نیست بلکه اجرای نسخه‌ی اصلی اپ‌های دسکتاپ یا بازی‌های قدرتمند ویدیویی است. ویندوز ۱۰ موبایل تنها بخشی به شمار می‌رود که تحت تأثیر عملکرد ضعیف Windows Store قرار گرفته است.

مایرسون در گفتگو با The Verge توضیح داد:

پلتفرم Universal app رویکرد آتی ما است و از یک‌سو این مسئله بسیار حیاتی است که تمام اپلیکیشن‌هایی که در طول ۲۵ سال گذشته برای ویندوز نوشته شده‌اند، به بقای خود ادامه دهند و بدون کوچک‌ترین مشکلی روی ویندوز اجرا شوند.

وقتی شواهد را کنار یکدیگر می‌گذاریم، بدون شک آینده از آن نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ است که حالا به‌صورت کامل، امکان اجرا روی دستگاه‌ها با پردازنده‌ی مبتنی بر ARM نیز هست.

[ad_2]

منبع