جشن 25 سال توسعه هسته لینوکس

استقبال توسعه‌دهندگان مختلف از سرورهای لینوکس

ملحق شدن بیش از 14000 توسعه‌دهنده از 1300 شرکت به لینوکس، موضوعی نیست که به‌راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. توسعه هسته لینوکس روز به روز درحال گسترش است و اکنون به 25 سالگی بلوغ خود رسیده است.

رشد و تکامل لینوکس همچنان ادامه دارد، اما ایده‌های اصلی آن همچنان مثل باقی می‌مانند. می‌توان گفت که لینوکس چیزی فراتر از یک سیستم عامل است؛ بنابراین حتی اگر از آن استفاده نکنیم، نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا در جشن 25 سالگی لینوکس با موفقیت‌ها و ادامه مسیر این پنگوئن موفق آشنا شوید.

25 سالگی توسعه هسته لینوکس؛ به‌افتخار انقلاب بزرگ پنگوئن‌ها

از سال 2005 تا کنون تخمین زده شده که چیزی درحدود 14000 توسعه‌دهنده، تلاش خود را برای رشد هسته لینوکس انجام داده‌اند. این سرمایه‌گذاران و استعدادهای بزرگ از 1300 شرکت بزرگ و کوچک می‌آیند. شرکت های پر‌آوازه‌ای؛ مثل سامسونگ، اینتل، گوگل و … از حامیان اصلی توسعه‌دهنده هسته لینوکس هستند.

به همین دلیل توسعه لینوکس دیگر سرگرمی و شوخی محسوب نمی‌شود، بلکه می‌توان گفت نیازمند احترام به کودتای بزرگ پنگوئن‌ها هستیم!

در همین راستا بنیاد بزرگ لینوکس نسخه هفتم گزارش توسعه خود را منتشر کرده است که تمامی فعالیت‌های چنددهه گذشته این شرکت را به‌طور خلاصه بیان می‌دهد. در ادامه به نکات مهم این توسعه اشاره می‌کنیم:

  • اضافه شدن بیش از 5000 توسعه‌دهنده جدید در کمتر از 3 سال گذشته
  • وجود 22 میلیون خط کد در هسته لینوکس
  • اضافه شدن روزانه 4500 خط کد جدید
  • سرعت‌گرفتن توسعه و رشد
  • 25 سال توسعه با مشارکت بیش از 14000 توسعه‌دهنده

لینوکس چه جایگاهی دارد؟

در دهه 90 میلادی که عصر پیشرفت سریع تکنولوژی بود، شرکت‌های زیادی؛ ازجمله مایکروسافت، آی بی ام و اپل در صنعت نرم‌افزار سلطنت می‌کردند. وقتی در سال 1991 اولین نسخه سیستم عامل منبع باز لینوس توروالدس منتشر شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد تاثیر طولانی‌مدتی روی این صنعت داشته باشد. با این وجود لینوکس چطور جایگاه خود را در این صنعت پیدا کرد؟

با استفاده از فناوری اینترنت، امکان و زیرساخت توسعه از راه دور فراهم شد. به همین دلیل توسعه‌دهندگان جهانی توانستند در پروژه‌های پیچیده نرم‌افزاری همکاری داشته باشند. در واقع فریلنسرها رشد و توسعه خود را مدیون توسعه‌ هسته لینوکس هستند. همچنین با استفاده از سرورهای مبتنی بر لینوکس، ابزارهایی مثل اسکایپ فعالیت خود را انجام می‌دهند.

بسیاری از افراد در استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی با مشکل مواجه می‌شدند و به‌دنبال یک سیستم با منبع باز بودند. به همین دلیل Diehard ها با این موضوع که سیستم‌عامل جریان اصلی اختصاصی باشد، کنار نمی‌آمدند. با این وجود به‌دنبال جایگزینی با منبع باز بودند تا رایگان آن را استفاده و توزیع کنند.

از دهه 90 میلادی لینوکس سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده استمنبع باز لینوکس و خدمتی که به جهان ارائه می‌دهد

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا در سیستم‌های منبع باز لینوکس نیستیم؟ یا اساسا این سیستم چه خدمتی ارائه می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با وجود این که از سیستم‌های غیرلینوکس؛ مثل ویندوز و مک استفاده می‌کنیم، ولی یک‌جورهایی در سیستم لینوکس هستیم.

سرورهای LAMP به صورت روزانه دست به‌کار شده‌اند تا فیدهای اجتماعی، ایمیل‌ها و تبلیغات بی‌فایده را به شما انتقال دهند. سرورهایی که براساس لینوکس کار می‌کنند، به صنعت نرم‌افزار کمک می‌کنند تا مفهموم منبع باز جا بیفتد. این موضوع یکی از خدمات ارزنده‌ای است که توسعه هسته لینوکس به بشریت کرده است.

لینوکس با توزیع‌های مطلوب خود سهم بی‌نظیری از بازار را در این صنعت به‌دست آورد. به این ترتیب عرصه برای پلتفرم‌های رقیب تنگ‌تر شد. در این رقابت طولانی و فرسایشی سرورهای لینوکس با استفاده از برگ‌برنده‌های خود پیروز شدند.

رقابت لینوکس با پلتفرم‌های رقیب25 سال با لینوکس؛ جای مناسب برای سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری و پول نقد لینوکس جای مناسبی است؟ این موضوع بستگی به نگاه افراد دارد. کاری که این شرکت انجام می‌دهد از روی علاقه و عاشقانه است. با این وجود توسعه این صنعت یک تجارت بزرگ هم محسوب می شود؛ بنابراین جای مناسبی برای پول نقد است.

 توسعه هسته لینوکس درحال گسترش است و هرروز توسعه‌دهندگان بیشتری از شرکت‌ها به این مجموعه می‌پیوندند. این توسعه‌دهندگان عضو لینوکس نمی‌شوند تا اوقات خود را بیهوده تلف کنند. درواقع آنها به‌دنبال کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری پرسود هستند.

این موضوع همچنان ادامه دارد و براساس اطلاعات به‌دست آمده، تقاضا برای توسعه‌دهندگان لینوکس درحال افزایش است. همچنین سهم عمده بازار کماکان در اختیار سرورهای لینوکس است.

استقبال توسعه‌دهندگان مختلف از سرورهای لینوکسچشم انداز 25 سال آینده لینوکس

با وجود توسعه لینوکس و در اختیار داشتن سهم قابل‌توجه بازار، آینده مطمئنی در انتظار این شرکت نیست. دلایل زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد. این دلایل که درواقع نقاط ضعف لینوکس نیز محسوب می‌شوند را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • این صنعت روز به روز در حال تکامل است، اما سرورهای لینوکس عادت دارند بخشی از بازار را تصاحب کنند.
  • توسعه هسته لینوکس هنوز موفق نشده سهم زیادی از بازار را در اختیار داشته باشد. ویندوز و OS همچنان بخش قابل توجه بازار را گرفته‌اند و به این زودی‌ها این جایگاه را از دست نمی‌دهند.
  • لینوکس نتوانسته بر بازار موبایل احاطه داشته باشد. صنعت سیستم عامل موبایل در اختیار دو قطب اندروید و ios است و اشباع شده است؛ بنابراین رشد لینوکس در این فضا با تردید روبرو است.
  • صنعت بازی همچنان در دسترس لینوکس نیست. این بازار قدرتمند در اختیار کنسول‌های اختصاصی، ویندوز، اندروید و ios بوده و بعید است لینوکس توان رقابت داشته باشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که پیش‌بینی آینده این بازار بسیار دشوار است. با توجه به تغییرات گسترده و سریع تکنولوژی، هنوز نمی‌توان آینده دقیقی برای توسعه لینوکس در این بازار متصور شد، اما چیرگی بر بازار دور از دسترس نیست.

جمع‌بندی

توسعه هسته لینوکس انقلاب عظیمی در صنعت نرم افزار ایجاد کرده است. بخش اعظمی از موفقیت فری لنسرها و مشاغل از راه دور را باید وابسته به سرورهای لینوکس دانست. با این وجود هنوز سهم قابل توجهی از بازار برای لینوکس دست‌نخورده باقی مانده است.

شرکت‌های‌ مطرح و توسعه‌دهندگان زیادی برای پیوستن به لینوکس مشتاق هستند. همچنین بخش قابل توجهی از بازار نرم افزار دراختیار این شرکت است. با این وجود همچنان راه درازی برای غلبه بر غول‌های این صنعت دارد.