مایکروسافت به فاش شدن اطلاعات با کد Vault 7 پاسخ می‌دهد

سیستم‌عامل مایکروسافت هم از فاش شدن اطلاعات توسط ویکی‌لیکس در امان نبوده است. بخشی از اطلاعات لو رفته شامل کلکسیونی از ابزارهای هک سازمان CIA آمریکا بوده که در پلتفرم‌های مختلفی از جمله ویندوز، آی‌اواس، اندروید، لینوکس، مک‌اواس و حتی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ می‌توان از این ابزارها بهره گرفت.

بنا به گزارش‌ها، سازمان CIA تلاش زیادی برای تحت کنترل قرار دادن کاربران ویندوز مایکروسافت انجام داده و بدین منظور بدافزارهایی را توسعه داده است. این بدافزارها هم به‌صورت محلی و هم به طور راه دور فعالیت می‌کنند که از جمله می‌توان به Zero Days اشاره کرد. از دیگر ویروس‌های این سازمان می‌توان به Hammer Drill اشاره کرد که نرم‌افزارهای توزیع شده روی سی‌دی و دی‌وی‌دی‌ها، داده‌های موجود روی دیسک‌های ذخیره‌سازی قابل حمل از جمله یواس‌بی درایورها، و نیز فایل‌های مخفی شده در تصاویر و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برخی مدعی شده‌اند که سازمان CIA همچنین به‌روزرسانی ویندوز را تحت تاثیر خود قرار داده و به همین دلیل احتمالا می‌تواند به بسیاری از پی‌سی‌های جهان دسترسی داشته باشد. بر اساس گزارش کیم‌دات‌کام، «سازمان CIA هر رایانه‌ی شخصی مجهز به ویندوز مایکروسافت را در سراسر جهان به یک مکان برای جاسوسی مبدل کرده است. این سازمان می‌تواند همیشه از طریق به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل یاد شده یک راه برگشت برای خود ایجاد کند.»

در اسناد فاش شده به‌طور عمده به این مورد اشاره شده که سازمان CIA و دیگر آژانس‌های جاسوسی چگونه اکسپلویت‌های مخصوص به خود را توسعه داده و چگونه اکسپلویت‌ها را از بازار سیاه خریداری کرده‌اند و حالا مشخص شده که مایکروسافت با این نوع سازمان‌ها به‌طور مستقیم همکاری ندارد.

مایکروسافت در گفتگوی خود با شبکه‌ی بی‌بی‌سی گفت: «ما از این گزارش آگاهیم و مشکلات را رفع خواهیم کرد.»

حال پیش‌بینی شده که مایکروسافت امنیت بیشتری در ویندوز برقرار کرده و مسائل امنیتی این سیستم‌عامل را سریع‌تر رفع می‌کند. با این وجود می‌دانیم که هم‌اکنون دو مشکل امنیتی از نوع Zero Day در سیستم‌عامل ویندوز وجود دارد و به همین دلیل فعلا نمی‌توان در مورد حریم خصوصی و شخصی صحبت کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟

 

منبع