مهم ترین رویداد های کنفرانس بیلد مایکروسافت

رویداد مایکروسافت بیلد

مهم ترین رویداد های کنفرانس بیلد مایکروسافت

کنفراس مایکروسافت بیلد 2022

در این مقاله، قصد داریم خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای مراسم بیلد ۲۰۲۲ مایکروسافت را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم . تا بتوانید از به روز ترین محصولات و چشم انداز های بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا با خبر شوید. کنفرانس بیلد ۲۰۲۲ مایکروسافت با موضوع سرویس‌های نرم‌افزاری برگزار شد. شرکت مایکروسافت اگرچه در زمینه‌ی تولید سخت‌افزار هم فعالیت دارد، اما در این کنفرانس، تمام توجه خود را روی نرم‌افزار متمرکز کرد و خبری هم از سخت‌افزار در آن نبود. بنابراین اگر مشتاق بودید که از سخت افزار خاصی رونمایی شود، احتمالا باید بیشتر منتظر بمانید. شرکت مایکروسافت در این کنفرانس نه تنها از سرویس‌های تازه ای رونمایی کرد، بلکه دستی هم به سر و روی سرویس‌های قبلی کشید تا کاربران تجربه‌ی بهتری از کار با آن‌ها داشته باشند. در این قسمت ، می‌پردازیم به مهم‌ترین اتفاقات و رویداد های کنفرانس بیلد ۲۰۲۲ مایکروسافت.

رویداد مایکروسافت بیلد

 

۱. سرویس ابری Dev Box

شرکت مایکروسافت سال گذشته تلاش کرد تا از طریق اپلیکیشن ویندوز ۳۶۵، کاربران ویندوز را به سمت فضای ابری سوق دهد. اکنون قصد دارد توسعه‌دهندگان را قانع کند تا از ابزارهایی مبتنی بر فضای ابری درجهت توسعه‌ی اپلیکیشن خود بهره ببرند سرویس ابری جدید مایکروسافت که مبتنی بر ویندوز ۳۶۵ نیز می باشد، با پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و خدمات به خصوص توسعه‌دهندگان، امکان ساخت و راه اندازی ماشین مجازی را برای این افراد فراهم می کند. سرویس Dev Box بر اساس توضیحات مایکروسافت، برای طراحان دسک تاپ، موبایل، گیم ها و اپلیکیشن و اینترنت اشیا مناسب می باشد و امکان ساخت اپلیکیشن‌های چند شبکه ای را از طریق Windows Subsystem for Linux برای آن‌ها فراهم می کند. این سرویس هم اکنون در نسخه‌ی آزمایشی به تولید رسیده اما گفته می‌شود طی چند ماه‌ آینده، نسخه اصلی آن در اختیار مردم هم قرار می‌گیرد.

۲. پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز ۱۱ در کشور دیگر

همانگونه که می‌دانید، ویندوز ۱۱ از اپلیکیشن‌های نسخه ی اندروید به صورت منطقه ای پشتیبانی می‌کند. البته تعداد این اپلیکیشن‌ها محدود است و فروشگاهی هم که امکان دانلود و نصب اپ‌های اندرویدی را برای کاربران این ویندوز فراهم می کند، فروشگاه آمازون می باشد و نه پلی استور ولی مایکروسافت هر بارتلاش می‌کند این قابلیت را ارتقا دهد. براساس گفته‌های شرکت مایکروسافت، کشورهایی چون انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن، بازارهای جدیدی محسوب می شوند که در آن‌ها، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی روی ویندوز ۱۱ در اختیار عموم قرار می گیرد. به طور کلی سرعت این شرکت در ارائه‌ی آپدیت‌های مناسب برای بهره‌مندی از زیرسیستم ویندوز برای اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی خیلی کم است، اما امید داریم که این روند به زودی سرعت بالاتری پیدا کند.

۳. قابلیت Restore Apps در استور ویندوز ۱۱
شرکت مایکروسافت در پروسه ی بیلد ۲۰۲۲ خود، تغییراتی روی فروشگاه خود اعمال کرد که از جمله اصلی ترین آن ها می‌توان به قابلیت Restore Apps اشاره نمود. این امکان زمانی که یک سیستم جدید خریداری می‌کنید، به شما کمک کند تا روی سیستم جدید اپ‌های قدیمی را بازیابی کنید. این امکان با حساب کاربری مایکروسافت همگام‌سازی می‌شود تا کاربران بتوانند به محض وارد کردن حساب کاربری در فروشگاه و کلیک روی گزینه‌ی بازیابی اپلیکیشن‌ها، همه ی اپ‌هایی را که در سیستم قدیمی نصب داشتند، در سیستم جدید بازیابی کنند. به علاوه، امکان ثبت اپ‌های بسته‌بندی نشده‌ی Win32 و هاید کردن آن‌ها در استور هم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده می شود. این مورد به آن‌ها کمک می‌کند تا قابلیتی جدید را تنها با گروه کوچکی از کاربران آزمایش کنند.

۴. تغییر دیزاین و اضافه کردن قابلیت‌های جدید به OneNote
اپلیکیشن OneNote یکی از برترین اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری می باشد که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد،‌ به طوری که می‌تواند از خیلی لحاظ حتی با مایکروسافت ورد هم برابری کند. این اپلیکیشن در حال حاضر از لحاظ ظاهری یک سری تغییراتی داشته تا بتواند با ویندوز ۱۱ و ظاهر جدید آن، هماهنگی بیشتری داشته باشد. از جمله قابلیت‌های کاربردی OneNote می‌توان به حالت تمام‌صفحه در حال به‌روزرسانی، پشتیبانی از افکت Mica که در تم ویندوز ۱۱ استفاده می شود، قابلیت جداکردن یادداشت‌های خوانده نشده از موارد خوانده شده، قابلیت مرتب کردن صفحات مختلف به ترتیب حروف الفبا برای جلوگیری از گم شدن آن ها در نوت‌های متعدد، پشتیبانی از جوهر دیجیتال و قلم Surface Slim Pen 2 اشاره نمود.

۵. پشتیبانی ویجت‌های شخص ثالث در ویندوز ۱۱
شرکت مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۲۲ خود یک خبر شگفت انگیز هم منتشر کرد و آن هم پشتیبانی ویندوز ۱۱ از ویجت‌های شخص ثالث بود. هم اکنون فقط ۱۱ ویجت در ویندوز ۱۱ در دسترس کاربران هستند که شامل آب و هوا، ورزش، بازی، تصاویر، لیست تماشای فیلم، سرگرمی، ترافیک، To Do (لیست کارهای روزمره)، تقویم Out Look، امنیت خانواده (Family Safety) و tips (نکته‌ها) می‌شوند .ولی حالا قرار است امکان افزودن ویجت‌های شخص ثالث هم به ویندوز ۱۱ افزوده شود. این بدان معنی است که می‌توانید ویجت‌هایی از اپلیکیشن‌های گوناگون را به آن اضافه کنید. البته تنها در صورتی می توانید این کار را کنید که آن اپلیکیشن‌ها ویجت داشته باشند. این قابلیت از آن جهت کاربردی است که شما می‌توانید از وضعیت بسیاری از اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به باز کردن آن‌ها ، مطلع شوید. دقیقا مثل قابلیتی که ویجت‌ها در گوشی‌های هوشمند دارند.

۶. توسعه ی ARM ویژوال استودیو ۲۰۲۲ و VS Code برای ویندوز
همانگونه که می‌دانید، مایکروسافت علاقه‌ی بسیار زیادی به ویندوز Arm دارد و در جهت فراهم‌ کردن زیرساخت لازم برای بهره‌مندی از آن، در بیلد ۲۰۲۲ خود، از توسعه‌ی نسخه‌های مبتنی بر Arm دو اپلیکیشن Visual Studio 2022 و VS Code خبر داده است. براساس گفته‌های شرکت مایکروسافت، نسخه‌ی پیش‌نمایشی از این اپ‌ها در هفته‌های آینده در دسترس کاربران قرار می گیرد اما نسخه‌ی کامل آن چند ماه بعد عرضه خواهد شد که متأسفانه هنوز زمان مشخصی برای آن اعلام نشده است.
از آن‌جایی که Arm مخاطبین بسیاری دارد، بی شک توسعه‌دهندگان زیادی دوست دارند به زودی شرکت مایکروسافت اطلاعات بیشتر و کامل تری را در این رابطه منتشر کند. تا به امروز به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی در حال تلاش روی مجموعه‌ی ابزارهای بومی Arm می باشد (Arm-native toolchain) که شامل ابزارهایی چون ++Visual C، جاوا و NET 6. مدرن، فریم‌ورک NET. کلاسیک، ویندوز ترمینال، نسخه‌ی کامل Visual Studio 2022 و VS Code و WSL و WSA برای اجرای اپ‌های لینوکس و اندروید می باشد.

۷. تغییرات در سرویس Loop
شرکت مایکروسافت اعلام کرد انجام کار گروهی روی اپ‌های مایکروسافت ۳۶۵ چون Outlook و Teams به سبب تغییرات جدیدی که در سرویس لوپ ایجاد شده است، بسیار راحت‌تر می شود. برای مثال، کاربران اکنون می‌توانند درون فایل ورد، در حال کشیدن یک جدول باشند و همزمان بتوانند همان جدول را که کاربر دیگری در داخل یک فایل اکسل مشغول ویرایش آن می باشد، مشاهده کنند.
براساس گفته‌های شرکت مایکروسافت لوپ می‌تواند در بالابردن بازدهی کار گروهی، نقش مهمی ایفا کند زیرا کاربران به سبب آن می‌توانند با هم روی یک پروژه کار کنند و سریع‌تر آن را تمام کنند. این یک گام بسیار بزرگ از سوی مایکروسافت در جهت مدیریت انجام کارها محسوب می شود.

۸. همکاری با Hugging Face در زمینه‌ی هوش مصنوعی
شرکت مایکروسافت با همکاری شرکت Hugging Face که در زمینه‌ی ارائه‌ی فعالیت های مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند، محصول تازه ای را با نام Hugging Face Endpoints تولید کرده است. علاقه‌ی مردم به هوش مصنوعی هرروز بیشتر می‌شود اما اجرای آن از ابتدا در یک فرایند اصلا کار راحتی نیست. هدف از توسعه‌ی این محصول هم دقیقا حل همین مشکل می باشد.
Hugging Face Endpoints از طریق سرویس یادگیری ماشینی مایکروسافت آژور (Azure) در اختیار عموم است و براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت تک‌کرانچ، تمرکز اصلی آن روی تجزیه و تحلیل متن می باشد. به این شکل که در خلاصه‌ کردن یا تولید یک متن، پاسخ‌دهی خودکار به سوالات مبتنی بر ترنسفورمر و استخراج اطلاعات، بسیار کاربردی است.

۹ .قابلیت اشتراک‌گذاری زنده در مایکروسافت Teams
مایکروسافت Teams که یک اپلیکیشن تماس تصویری است و همانطور که از نامش مشخص است، برای کارهای گروهی مناسب می باشد، قابلیت جدیدی را با نام اشتراک‌گذاری زنده (Live Share) دریافت کرده که به سبب آن اکنون کاربران می توانند به صورت همزمان و گروهی، روی ویدیویی که به اشتراک گذاشته شده کار کنند. این امکان یکی از کاربردی‌ترین و بهترین قابلیت‌هایی می باشد که اپلیکیشنی با کاربرد Teams می‌توانست داشته باشد. هم چنین، قابلیت تخته سفید یا همان Whiteboard هم به این اپلیکیشن افزوده شده که درست مثل قابلیت قبلی، امکان ایجاد و ویرایش یک فایل مشترک را برای کاربران فراهم می کند.

.۱۰ Power Pages
برای بیشتر کاربران، کدنویسی کار بسیار مشکلی است. به همین منظور، شرکت آمریکایی مایکروسافت در تلاش است تا وابستگی به این مهارت را کم تر کند و در عوض به جای آن، بستری را در اختیار قرار دهد که کاربران در آن بتوانند آسان ‌تر، این نیاز خود را برطرف نمایند. در همین جهت، ابزار جدیدی با نام Power Pages در کنفرانس بیلد ۲۰۲۲ معرفی شد. این ابزار می تواند پروسه ی طراحی وب‌سایت را برای کسانی که کسب و کار دارند، بسیار ساده تر ‌کند. به علاوه، از یک بخش با نام Learn Hub هم بهره می‌برد که در آن قادر خواهید بود در رابطه با طراحی وب‌سایت یا مدل‌سازی داده‌های تجاری و کار با کد کامپوننت‌ها، داده های مورد نیاز خود را دریافت کنید. با توجه به نیازهای صاحبان یک کسب و کار به طراحی وب‌سایت، این قابلیت جدید حقیقتا می‌تواند به آن‌ها کمک بسیار زیادی کند.

۱۱. پروژه‌ی ولترا؛ کیت توسعه‌ی جدید ویندوز ۱۱ آرم
کیت توسعه ویندوز ۱۱ آرم مایکروسافت با نام Project Volterra
شرکت مایکروسافت در جریان مراسم بیلد ۲۰۲۲ خود، ا یک کیت توسعه با عنوان Project Volterra معرفی کرد که از تراشه‌ی اسنپدراگون به عنوان قلب تپنده بهره می‌برند. این اولین کامپیوتر دسکتاپ مایکروسافت محسوب می شود اما توجه داشته باشید که قرار نیست در اختیار همه قرار بگیرد و تنه اتوسعه‌دهندگان امکان استفاده از آن را خواهند داشت. به علاوه، کوالکام هم از یک کیت توسعه‌ی تازه با نام پردازش عصبی کوالکام (Qualcomm Neural Processing) رونمایی کرد که به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا پیاده‌سازی هوش مصنوعی روی اپلیکیشن خود را از لحاظ مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند. این گونه که به نظر می‌رسد، باید در آینده ای نه چندان دورشاهد راه‌یابی هوش مصنوعی به ویندوز هم باشیم.

۱۲. تبدیل گفتار به کد برنامه‌نویسی، خلاصه‌برداری و تولید متن
شرکت مایکروسافت سرویس هوش مصنوعی آژور خود را با قابلیت‌های تازه ای به‌روزرسانی کرد که از جمله اصلی ترین آن‌ها می‌توان به Embedding Models اشاره نمود. این مدل‌ها در شناسایی شباهت متن‌های مختلف، یافتن متن و کد به کمک مردم خواهند آمد. به عنوان مثال، در شناسایی شباهت متون، به دنبال درصد شباهت بین یک متن با متن دیگر می باشد و در یافتن متن و کد هم با استفاده از یک سری معیارهای مخصوص، تلاش می‌کند از بین فایل‌ها، کدهای اطلاعاتی را بیابد. یکی دیگر از ویژگی های بسیار جذاب سرویس هوش مصنوعی آژور مایکروسافت، Codex است که می تواند رویای افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی را به حقیقت تبدیل می‌کند. این قابلیت با بهره‌مندی از GPT-3، به نحوی طراحی شده که می‌تواند زبان گفتار را به کد برنامه‌نویسی تبدیل کند.

۱۳. قابلیت تبدیل نقاشی ساده به اپلیکیشن با Power Apps Express Design
یک سرویس تازه و بسیار شگفت انگیز که در کنفرانس مایکروسافت از آن رونمایی شد، Power Apps Express Design نام داشت که به کاربران این اجازه را می دهد فایل PDF و پاورپوینت، فایل‌های طراحی Figma، نقاشی‌های ساده یا اسکرین‌شات‌هایی که با دست طراحی کرده اند را تبدیل به اپلیکیشن کنند. این سرویس از یک هوش مصنوعی بسیار قوی بهره می‌برد که می‌تواند ورودی‌ها را به شکلی حرفه‌ای بررسی کند. این سرویس به دلیل داشتن هوش مصنوعی می‌تواند متوجه این موضوع بشود که چه چیزی در این نقاشی‌ها می‌تواند یک کلید، گروه‌بندی یا جعبه‌ی متن باشد. در نتیجه از داده ها کمک می‌گیرد تا بتواند اپلیکیشن متناسب با آن‌ها را ایجاد کند.

 

لازم به ذکر است اتفاقات دیگری هم در کنفرانس مایکروسافت رخ داد، اما مواردی که در دریاسرور اشاره کردیم، مهم‌ترین آن‌ها بودند که به صورت خلاصه توضیح دادیم.