چگونه می‌توان پیش نمایش اندروید O را روی نکسوس و پیکسل نصب کرد

[ad_1]

پیش‌نمایش اندروید O برای توسعه‌دهندگان عرضه‌ شده است، اگر شما توسعه‌دهنده یا از افرادی هستید که علاقه زیادی به دریافت این نسخه دارید، نحوه‌ی نصب این نسخه از اندروید را روی گوشی یا تبلت به شما آموزش داده می‌شود.

چه دستگاه‌هایی از پیش‌نمایش اندروید O برای توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌کنند؟

پشتیبانی از اندروید O در گوشی‌ها و تبلت‌های صورت می‌پذیرد:

چه چیزهایی را پیش از نصب باید بدانید؟

پیش‌نمایش اندروید O برای توسعه‌دهندگان فقط به‌صورت ایمیج عرضه‌ شده است، به این معنا که شما نمی‌توانید به صفحه‌ی بتا در اندروید مراجعه کنید و به‌روزرسانی را به‌راحتی انجام دهید. دلیل موضوع این است که O در حال حاضر در شرایط اولیه قرار دارد و هنوز برای نصب درگوشی‌های عموم مردم آماده نشده است و فقط توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای به‌روزرسانی اندروید گوشی‌های اعلام‌شده به اندروید اُ ابتدا باید bootloader گوشی یا تبلت خود را آنلاک کنید.

پیش از توضیح مراحل به‌روزرسانی، به شما پیشنهاد می‌شود حتما در ارتباط با SDK اندروید (بسته توسعه‌دهنده نرم‌افزار) و ترمینال (OS X یا Linux) یا خط فرمان (ویندوز) آشنایی داشته باشید تا از صدمه زدن به دستگاه خود، در هنگام انجام مراحل زیر جلوگیری کنید.

شما به دانلود نسخه‌ی به‌روزی از اندروید SDK نیاز دارید که جدیدترین ابزار و تصاویر اندروید O را داشته باشد. می‌توانید از وب‌سایت توسعه‌دهنده‌ی اندروید برای این کار استفاده کنید و از آموزش خود وب‌سایت برای نصب استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید. برای به سرانجام رساندن این کار فقط به فایل‌های adb و Fastboot نیاز دارید که در پوشه‌ی ابزار پلتفرم وجود دارند. تمام دستورها به همان صورتی نوشته‌ شده است که در ترمینال یا لینوکس یا پلتفرم OS X نوشته می‌شود. اگر شما از این آموزش استفاده می‌کنید و از یک ماشین ویندوزی استفاده می‌کنید، نیازی به تایپ عبارت «/.» که در این آموزش وجود دارد، نخواهید داشت.

فعال‌سازی تنظیمات توسعه‌دهنده و USB دیباگینگ (اشکال‌زدایی)

۱- قبل از شروع شما باید یک دستگاه نکسوس یا پیکسل داشته باشید که از اندروید نوقا ۷ استفاده می‌کند.

۲- به قسمت Setting بروید و به About Phone/Tablet اسکرول کنید.

۳- Build number را هفت مرتبه لمس کنید تا کادری باز شود و اعلام کند که شما توسعه‌دهنده هستید.

۴- به قسمت Setting بازگردید و آپشن جدیدی که Developer options است، بیابید و روی Developer options کلیک کنید.

۵- از روشن بودن Developer option و USB debugging اطمینان حاصل کنید.

۶- از تیک داشتن Enable OEM unlock اطمینان حاصل کنید.

دستگاه خود را به کامپیوتر متصل کنید؛ در کادری که باز می‌شود و از شما مجوز Allow USB debugging می‌خواهد، روی «OK» کلیک کنید. شما همچنین می‌توانید دسترسی همیشگی به آن کامپیوتر را انتخاب کنید.

اگر تمامی مراحل را همان‌طوری که توضیح داده شد انجام دهید؛ به تمام آنچه برای به‌روزرسانی تبلت یا گوشی خود تا این لحظه موردنیاز بود، عمل کرده‌اید.

android o

دستگاه‌های نکسوس و گوشی‌های پیکسل که به‌صورت مستقیم از خود گوگل خریداری می‌شوند، دارای بوت لودری هستند که قابلیت آنلاک دارد. اگر به‌صورت دستی قصد فلش نرم‌افزاری داشتید، حتما به آنلاک بودن بوت لودر نیاز خواهید داشت.

برای انجام این کار ابتدا باید به بوت لودر خودِ گوشی بوت کنید. شما می‌توانید به‌صورت دستی تبلت یا گوشی خود را خاموشی کنید و دکمه‌ی پاور و ولوم صدا را فشار دهید تا به منوی بوت لودر وارد شوید یا با تایپ دستور زیر در ترمینال یا خط فرمان می‌توانید این کار را انجام دهید.

دستور نوشته‌شده در ادامه‌ی این مطلب را تایپ و از اتصال گوشی دستگاه به کامپیوتر اطمینان حاصل کنید. اگر پس از اجرای دستور، کاراکترهایی شبیه سیم به نمایش درآمد، یعنی دستگاه شما برای به‌روزرسانی آماده‌شده است.

adb devices/.

حال وارد منوی بوت لودر شوید و دستور زیر را اجرا کنید:

adb reboot bootloader/.

در پایین صفحه چندین مورد لیست می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان Lock state را به‌راحتی مشاهده کرد. این عبارت باید locked باشد؛ مگر اینکه شما بوت لودر دستگاه را آنلاک کرده باشید و دیگر آن را Locked نکرده باشید.

برای آنلاک کردن بوت لودر که فقط زمانی موردنیاز است که یک Image سیستم‌عامل را فلش می‌کنید (به‌روزرسانی‌های عادی شامل حال این موضوع نمی‌شود، این به‌روزرسانی‌ها به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرند) شما باید دستور زیر را وارد کنید. به یاد داشته باشید هنگامی‌که شما بوت لودر نکسوس را آنلاک می‌کنید، دستگاه factory reset می‌شود و تمام داده‌های موجود در دستگاه را از دست می‌دهید. اگر شما هنوز از داده‌های مهم روی گوشی خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه نکرده‌اید، درزمانی که منوی بوت لودر هایلایت می‌شود، دکمه‌ی پاور را نگه‌دارید، با این کار دستگاه شما به حالت عادی بوت می‌شود. حال به آنلاک کردن بوت لودر برمی‌گردیم.

از دستور زیر استفاده کنید:

fastboot flashing unlock/.

یک کادر باز می‌شود و از شما می‌پرسد آیا از آنلاک شدن دستگاه خود اطمینان دارید؟ دوباره اعلام می‌کنیم که این کار باعث فکتوری ریست دستگاه می‌شود و اگر شما می‌خواهید دستگاه را از این پروسه خارج کنید، فقط عبارت No را با استفاده از دکمه‌ی پاور انتخاب کنید. اگر برای آنلاک کردن بوت لودر خود آماده هستید، از دکمه‌ی زیاد کردن ولوم و پس‌ازآن از دکمه‌ی پاور استفاده کنید تا آنلاک کردن بوت لودر تأیید شود.

fastboot reboot-bootloader/.

توصیه می‌شود تا بوت لودر را دوباره بوت کنید تا خود دستگاه از درستی انجام مراحل اطمینان حاصل کنید، این کار را قبل از رفتن به مرحله‌ی بعدی انجام دهید.

فلش کردن سیستم‌عامل گوشی

حال که بوت لودر آنلاک شده است، زمان آن فرارسیده تا اندروید O را فلش کنید. برای یافتن Image سیستم‌عامل به صفحه‌ی Factory Images بروید و دستگاه خود را بیابید و آخرین (به‌روزترین) factory Image موجود را دانلود کنید. بهتر است فایل را در پوشه‌ی Platform tools از حالت فشرده خارج کنید تا دیگر نیازی به تایپ مسیری دیگر، در هنگام فلش کردن سیستم‌عامل نباشد. برای شروع به منوی بوت لودر در دستگاه خود بروید و دوباره از آنلاک بودن بوت لودر اطمینان حاصل کنید.

ابتدا از برقراری ارتباط بین گوشی یا تبلت خود با کامپیوتر اطمینان حاصل کنید. درزمانی که شماره‌ سریال دستگاه شما به‌عنوان دستگاه متصل به کامپیوتر به نمایش دربیاید، دستگاه برای ادامه‌ی کار و دریافت به‌روزرسانی آماده است.

fastboot devices/.

حال باید بوت لودر به‌روز شده را از طریق دستور زیر فلش کنید.

fastboot flash bootloader [bootloader file].img/.

هیچ‌چیزی در صفحه‌نمایش دستگاه شما به نمایش درنخواهد آمد؛ اما باید دیالوگی در ترمینال یا خط فرمان به نمایش دربیاید. پس‌ازاینکه فلش کردن بوت لودر تمام شد، شما باید بوت لودر را دوباره بوت کنید تا از کارکرد صحیح همه‌چیز اطمینان حاصل کنید.

fastboot reboot-bootloader7/.

حال باید رادیو را فلش کنید. این مرحله فقط برای دستگاه‌هایی موردنیاز است که گوشی یا تبلتی که از آن استفاده می‌کنید از رادیوی داخلی برخوردار باشد.

fastboot flash radio [radio file].img/.

fastboot reboot-bootloader/.

درنهایت، زمان آن فرارسیده است تا Image سیستم‌عامل اصلی را روی گوشی یا تبلت خود فلش کنید.

هشدار: دستور زیر تمام اطلاعات موجود روی دستگاه شما را حذف می‌کند. اگر شما نمی‌خواهید اطلاعات حذف شوند، عبارت «-w» را از دستور زیر حذف کنید. در این حالت به‌روزرسانی به‌درستی کار خواهد کرد و اطلاعات دستگاه شما نیز پاک نشده است.

fastboot -w update [image file].zip/.

وقتی‌ این کار تمام شد، گوشی شما ری استارت می‌شود و به‌صورت عادی بوت خواهد شد. اگر از حالت حذف کردن اطلاعات استفاده کنید، بوت شدن اندروید O (برای اولین مرتبه) به زمان بیشتری نیاز داشت. پس از انجام تمام مراحل اعلام‌شده، سیستم‌عامل دستگاه خود را به نسخه‌ی جدیدی فلش کرده‌اید.

اگر نمی‌خواهید دستورها را به‌صورت دستی وارد کنید، یک سند در پوشه‌ی فشرده‌شده وجود دارد (پوشه‌ای که Image سیستم در آن موجود است)، این سند می‌تواند بیشتر کار را برای شما انجام دهد؛ ولی تمام کار را برای شما انجام نخواهد داد. نام فایل این سند «flash-all» است که به‌صورت خودکار بوت لودر، رادیو (در صورت لزوم) و Image سیستم را فلش می‌کند. پیش‌نیاز این عملیات خودکار، این است که به منوی بوت لودر در گوشی خود بروید و آن را آنلاک کنید؛ این کار را باید پیش از اجرای سند انجام دهید.

اگر شما بوت لودر را آنلاک نکرده باشید و سند را اجرا کنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و سند از اجرا بازخواهد ماند.

نحوه‌ی بازگردانی سیستم‌عامل دستگاه از پیش‌نمایش اندروید O برای توسعه‌دهندگان به اندروید نوقا

android o

اگر پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل، احساس کردید باید سیستم‌عامل دستگاه خود را نسخه‌ی نوقا بازگردانید، باید اندروید نوقا را دوباره نصب کنید. این کار بسیار راحت است. تنها کاری که باید انجام دهید پیدا کردن Image سیستم مطابق با دستگاه شما است و در ادامه باید تمام مراحل اعلام‌شده را با Image اندروید نوقا تکرار کنید.

زمانی که Image نوقا را یافتید، از مطابقت داشتن سیستم‌عامل با دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. اگر از دستگاه‌های ورایزن و راجرز پیکسل استفاده می‌کنید، برای دانلود نسخه‌ی مطابق با گوشی خود، بیشتر دقت کنید.

[ad_2]

منبع