کامپیوتر Apple II پس از ۲۳ سال بروزرسانی نرم افزاری دریافت کرد

[ad_1]

Apple II نام خانواده‌ای از کامپیوترهای شخصی اپل است که توسط استیو وزنیاک توسعه داده شده و از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۱ تولید می‌شدند. از مشهورترین کامپیوترهای این خانواده می‌توان به Apple II ،‌Apple II Plus و Apple IIe اشاره کرد.

سیستم عامل Apple II در ابتدا روی رام کامپیوتر قرار داشت و توسط یک مفسر بیسیک که وزنیاک خودش آن را نوشته بود و Integer BASIC نام داشت، اجرا می‌شد. بعدها با معرفی دیسک درایو اختصاصی اپل با نام Disk II در سال ۱۹۷۸، سیستم عامل دیسکی Apple DOS و پس از آن ProDOS برای کامپیوترهای سری Apple II توسعه داده شدند.

آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل ProDOS برای کامپیوترهای Apple II که در تاریخ ششم مِی سال ۱۹۹۳ میلادی توسط اپل عرضه شد، 2.0.3 ProDOS نام داشت.

به‌روزرسانی جدید که ProDOS 2.4 نام دارد، توسط یکی از برنامه نویسان علاقه‌مند به کامپیوترهای قدیمی اپل به نام جان بروکس نوشته شده است. بروکس که کارنامه‌ی درخشانی از مشاغل مختلف مرتبط با کدنویسی دارد (از جمله برنامه‌نویسی بازی‌های EA Games برای کنسول سگا جنسیس)، عقیده دارد که این کامپیوتر Apple II بود که باعث شد او به کدنویسی علاقه‌مند شود. او می‌گوید:

اولین کامپیوتر Apple II خود را که در واقع مدل Apple II Plus بود در سال ۱۹۷۹، هنگامی که تنها ۱۰ سال سن داشتم خریدیم. در آن زمان، هیچ وسیله‌ای برای ذخیره‌سازی به همراه کامپیوتر تهیه نکرده بودیم. کتابی داشتم با نام «۱۰۱ بازی به زبان بیسیک» که از روی آن کدهای بازی را روی کامپیوتر تایپ می‌کردم و [از آنجایی که نمی‌توانستم برنامه را ذخیره کنم] آن‌قدر بازی می‌کردم تا از آن خسته شوم. سپس به سراغ تایپ کد بازی بعدی می‌رفتم. این کار را به مدت ۹ ماه تکرار کردم تا اینکه خانواده‌ام بالاخره توان مالی خرید یک دیسک درایو را پیدا کردند. بازی با کامپیوتر اپل به من یاد داد که کامپیوترها چگونه کار می‌کنند.

کامپیوتر apple ii اپل

بروکس لیست تغییرات آپدیت ProDOS 2.4 را شبیه لیست تغییرات آپدیت‌های MacOS و iOS در سال ۲۰۱۶ درست کرده است. باگ‌ها برطرف شده‌اند، سرعت سیستم عامل افزایش یافته و تعدادی قابلیت جدید نیز اضافه شده است؛ درست همان چیزهایی که از آپدیت‌های رسمی اپل انتظار دارید. تفاوت اصلی اما این است که آپدیت ProDOS 2.4 به جای اینکه به‌روزرسانی عرضه‌شده برای نسخه‌ی ماه گذشته باشد، آپدیتی برای ProDOS 2.0.3 است که در سال ۱۹۹۳ عرضه شده بود؛ زمانی که بیل کلینتون تازه به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده بود و فیلم پارک ژوراسیک در سینماها اکران می‌شد.

می‌توانید لیست کامل تغییرات آپدیت جدید را در اینجا مشاهده کنید. اگر کامپیوتر Apple II ندارید (که به احتمال بسیار زیاد همین‌طور است!)، می‌توانید در همان صفحه از طریق یک شبیه‌ساز (emulator)، این سیستم عامل را در مرورگر خود اجرا کنید.

در حالی که این خبر در درجه‌ی اول برای طرفداران قدیمی محصولات اپل اهمیت خواهد داشت، بروکس عقیده دارد Apple II هنوز هم چیزهای زیادی برای عرضه به نسل جوان دارد. بروکس در این باره می‌گوید:

کامپیوترهای قدیمی مانند Apple II، مقدمه‌ی بسیار خوبی برای آشنایی با دنیای کامپیوترها هستند و همانطور که چرخ‌های کمکی دوچرخه به آموزش دوچرخه سواری کمک می‌کنند، این کامپیوترها نیز به هر کسی که بخواهد برنامه‌نویسی بیاموزد، کمک خواهند کرد. من خودم از جمله طرفداران پر و پا قرص رسپبری پای هستم، اما [در مقایسه با Apple II] پای بسیار پیچیده است. به نظر من بازگشت به کامپیوترهای قدیمی می‌توانند کمک زیادی به افراد در کشف کدنویسی کند.

احتمالا وُز نیز با نظر بروکس موافق است.

[ad_2]

منبع